‘V Dem

INSTITUTE

MEDIA IN WEST AFRICA:

A THEMATIC REPORT BASED ON DATA 1900-2012

Authors:
Richard Asante, Maavi Norman, Eitan Tzelgov, and Staffan I. Lindberg

V-Dem Thematic Report Series, No. 1, October 2013.

Prepared for The European Union, represented by the European Commission
under Service Contract No. EIDHR 2012/298/903

KrLLOGG
INSTITUTE

FOR INTERNATIONAL STUDIES

TR
g‘"} UNIVERSITY OF GOTHENBURG

DEPT OF POLITICAL SCIENCE



About V-Dem

Varieties of Democracy (V-Dem) is a new approach to conceptualization and measurement of
democracy. It is a collaboration between some 50+ scholars across the world hosted by the
Department of Political Science at the University of Gothenburg, Sweden; and the Kellogg
Institute at the University of Notre Dame, USA.

With four Principal Investigators (Pls), three Project Coordinators (PCs), fifteen Project
Managers (PMs) with special responsibility for issue areas, more than thirty Regional Managers
(RMs), almost 200 Country Coordinators (CCs), a set of Research Assistants (RAs), and
approximately 3,000 Country Experts (CEs), the V-Dem project is one of the largest ever social
science research-oriented data collection programs.

V-Dem is collecting data on 329 indicators of various aspects democracy tied to the core of
electoral democracy as well as six varying properties: liberal, majoritarian, consensual,
participatory, deliberative and egalitarian dimensions of democracy.

A pilot study in 2011 tested the preliminary set of indicators and the data collection interfaces
and procedures. Twelve countries from six regions of the world were covered, generating
462,000 data points. In the main phase, all countries of the world will be covered from 1900 to
the present, generating some 22 million data across the 329 indicators, as well as several
indices of varying forms of democracy.

The resulting database will be the largest of its kind, and make possible both highly detailed,
nuanced analysis of virtually all aspects of democracy in a country, and quick, summary
comparisons between countries based on aggregated indices for at least seven varieties of
democracy.

The data will be downloadable from a public V-Dem website as a public good some time in
2015. Users from anywhere will also be able to use sophisticated but intuitive and accessible
online analysis tools. Students and media across the world will benefit from the nuanced
comparative and historical data. Governments, development agencies, and NGOs will be able
to make much better informed decisions, and even go back in time to re-evaluate aid efforts.

V-Dem is funded by (in order of magnitude): The Ministry of Foreign Affairs-Sweden, the
European Commission/EuroAlD, the Swedish Research Council, the Ministry of Foreign Affairs-
Denmark, the Danish Research Council, the Canadian International Development Agency,
NORAD/the Norwegian Research Council, Riksbankens Jubileumsfond, and the Quality of
Government Institute.

For further details and information, see http://v-dem.net.




Table of Contents

Y Yo TE R TR IV V=TS N i Lot P 1
A Thematic Report Based on Data 1900-2012..............cccceurereeirenicrnncnennns 1
FiN oo 1 A 3 1= o o S UUU 2

EXECULIVE SUMMIATY ittt e et e e e e et e e s e e e eatae s e e e eeeeaaanns 4
QYoo 1T ot 7o o TP PPPPPPTN 5
Origins and Early Developments of Media in West Africa .....ccccccceviiiiniiiiennniiiiiinnnneeennenne. 6

The Development of Media Freedom in West Africa.........cccvveeeeeiiiiiininiinenneniiiinninneeeneenn. 7

A More Detailed LOOK.......ccuuueiiiiiiiiiiiiineiiiiiiiiinieeneeiiiiiiinssssssssisssiissssssssssssssssssssnsssses 9

The “MOore DemOCIALIC” ATEAS ...........uueeieeeeieeeeeeeeeeeeecttetaata e e e e e e tessssasssasaaaaaeeesssssnns 10

The “LeSS DeMOCIALIC” ATCUS .....cccc.eeeiieeeieeee e eeeeeeeetttttaata e e e e e et e s stssasasaaaaaaeeeeessssens 12

Media “Democraticness” FOr Each COUNEIY.....cccceiiiiiiiiiiieennniiiiiiiiiineensssiinniineesssssssas 12
Disaggregating Select Indicators ACross COUNtII@s .........cceeeeeeeiiiiiiiinnennnnsssiinnnieeensessssnns 17
Print/BroQdcast CENSOISRID .........ccuueeeeecieeeeeeiiieeeeeceeeeeeeeteeeeeettaeaaeessseeaeenssreaaeeas 18
Harassment Of JOUINQIISES.........uuuieeeeeeeiiieeieee e e eeeeeccctttta e e e e e e e ettt scassaaaaaaaeeeessssans 23

Y=o | 1o I =T o RSO UPUPURRE 29
Corruption in the Medill SECEON ..............uueeeeeiieee ettt e e e e ee s raraaaaaeeeeaessans 33
Conclusions & RefleCtions........cuuiiiiiiiiiiiiiuniiiiiiiiiiiieeiinerssseessseessasssssssssssesssanns 36

REFEIENICES.....ueeveeeeeeee ettt e e e e e e e e ettt bt e e e e e e e e e sssstsssasaaaaaaeeessssanes 37



Executive Summary

Varieties of Democracy (V-Dem) is particularly useful for helping researches locate specific
times of changes in components of democracy like the media, and track where changes
originate in terms of specific, disaggregated indicators of which media freedom is
comprised.

The media sector in West Africa has seen significant region-wide improvements,
attributable not just to improvements in isolated cases but to general improvements inall
countries.

Nevertheless, despite general improvement, aspects of the media sector lag behind others,
including: 1) government harassment of journalists, 2) weak or lacking media criticism of
government, 3) unequal distribution of citizen access to to media, and 4) gender
imbalance among journalists.

Countries where the media sector is faring less well than in other nations are Guinea,
Nigeria, and Togo.

Detailed analysis of four critical indicators reveals that:

o Government censorship persists even in relatively democratic countries like Benin
and Senegal, and remains a major problem in Togo and Guinea.

o Government harassment of journalists is occurring in several countries,
particularlyBurkina Faso, Nigeria, Benin, and Senegal.

o Media bias is has diminished across the region compared to the past, except in
Nigeria.

o Media corruption is very significant in most West African countries. The problem
may now be the region's largest single threat to democratic rights in this sector.



1. Introduction

When the ‘third wave’ of democratization hit the African continent at the end of the Cold War,
an outburst of enthusiastic voices expressed hopes for West Africa's‘second liberation’, but
they were soon replaced with sour commentary about the lack of ‘real’ change. The picture
today is mixed, with some countries moving ahead and becoming more free (e.g., Ghana),
while others are lagging (e.g., Angola), and, in some cases, regressing (e.g. Zimbabwe). About a
quarter of all the world’s states are found on the African continent and vary significantly with
respect to political institutions, practices, and outcomes. Out of sub-Saharan Africa’s 48
countries, 15 to 20 can today be considered relatively democratic depending on the minimum
criteria used to define and measure democracy, while another 20 or so are more or less
electoral autocracies, from Nigeria to Zimbabwe, and a few countries are closed autocracies or
in flux, e.g. lvory Coast, Eritrea, Mali, Somalia, Swaziland (Lindberg 2009a).

Varieties of Democracy contributes to the comprehensive measurement of democracy in four
ways. First, this approach understands that democratic tendencies often originate back in time,
and this database provides scores extending back over 110 years to 1900. Second, everything in
V-Dem will be transparent and open for scrutiny. Data on individual indicators, organized by
expert coder scores and their own estimates of confidence, are provided, as well as explicit
aggregation rules for the components and aggregate principle-scores. Finally, unlike Freedom
House and Polity that provide rather narrow conceptualizations of democracy, V-Dem will
provide aggregate scores for seven core principles of different models of democracy
emphasizing distinct values. As a result, a diverse array of indicators is measured, organized
along over two dozen components, to measure the seven democracy principles.

Media freedom and the rights of journalists to act independently of government repression, as
well as a media environment relatively free of corruption, is an essential component of most
varieties of democracy. V-Dem collects data on almost 20 separate and unique indicators of
various aspects of media freedom.

This report summarizes the results of the data on media for ten core indicators of the media
and how democratic the environment for journalists and media operators has been in West
Africa from 1900 to the end of 2012. The following presents analysis conducted in order to
estimate and track the dynamics of the media VDEM component in West Africa during the
period. The aggregate media component index is based on data (indicators) collected on eight
countries: Benin, Burkina Faso, Ghana, Senegal, Nigeria, Togo, Liberia, and Guinea.

At present, the V-Dem aggregation scheme is not finalized so a caveat is that the indices
provided below are aggregated in a simplified and intuitive way. When the official V-Dem
aggregation scheme is complete (expected in 2015) and the full data been collected, results
may come to differ from what is presented below.



2. Origins and Early Developments of Media in West Africa

There were four main sources of the origins of the media in Africa: the colonial state; the
European settler colonists; the Christian missionary institutions; and the early African elite or
the so-called intelligentsia®. In Anglophone West Africa the newspaper was introduced in the
early 1800’s with the establishment of the Royal Gazette in Sierra Leone in 1801 and The
Liberia Herald in 1826. The French territories would not establish newspapers until about 80
years later when Senegal would launch its first newspaper?.

The first major spike in the media freedom occured around World War 1. The second major
jump occured in the 1940’s leading up to independence. The media would serve as a medium
of resistance, agitation, mobilisation, and organisation thereby contributing significantly to the
independence of all countries. However, the development of the newspaper varied from
country to country and according to the specific colonial experiences.

Following independence, there was generally a drop in the media freedom in West Africa as
across much of the continent. During the immediate post-independence years, nationalist
leaders resorted to wholelasle monopolization of the media. This press regime usually
accompanied the imposition of one-party political regimes based on the assumption that
national unity and development required the full and uniform agreement of the population.
The logic was to have one voice. To compel compliance, the new governments had ready-made
legal resources of colonial legislation to fall back on to. While this rationale applied to all
political ideological tendencies, for those states that adopted “socialism” as the political and
economic framework for social organisation and economic development, the example of media
uniformity prevalent in the Soviet or other socialist systems was a source of inspiration and
emulation. Post-independent governments proposed that a pluralistic media, like a pluralistic
political situation including opposition and dissenting voices, would impede progress and
actually invite rancour and disunity. The one-party form was adopted by both conservative
capitalist-oriented regimes like Houphouet Boigny’s in Cote d’lvoire, Kamuzu Banda’s in Malawi
and Jomo Kenyatta’s in Kenya, or by left socialist-oriented ones like Kwame Nkrumah’s in
Ghana, Julius Nyerere’s in Tanzania and Samora Machel’s in Mozambique.

All broadcasting became state-owned, having been inherited as such from the colonial
administrations that had set them up primarily as extensions of imperial political and
ideological control, or as direct propaganda tools in times of the inter-imperialist world wars.
The main or dominant newspapers in a country were now ruling party organs and/or the
nationalised publications. This reality of the press signified government monopoly of the space
for free expression, an indication of a generalized silencing of contrary viewpoints and of
dissent. Few governments decreed an absolute banishment of private press. But wherever they
prevailed, the private press survived precariously in the face of incessant state interference and
outright repression.

! Karikari, Kwame 2007. ‘Africa Media since Ghana’s Independence’, in Elizabeth Barratt and Guy Berger
(eds.) 50 Years of Journalism: African media since Ghana’s independence. (Johannesburg: The African
Editors’ Forum, Highway Africa and Media Foundation for West Africa), pp.10-20.

? Karikari 2007



At independence, the structure of ownership and operation of the newspaper was largely the
same as it had been under colonialism. In Anglophone West Africa, where Africans had owned
the press throughout the colonial period, the first major foreign investment entered the scene
in 1950 as the Mirror Newspaper Group of London set up papers in Ghana, Sierra Leone and
Nigeria. Thus in these places, the press was a mixture of many small politicised publications
operated by the nationalist political organizations and members of the elite on one hand, and
big circulating newspapers owned by big foreign business on the other.

Under colonialism, radio was specifically a monopoly of the state, and so it remained after
independence. In that period, it was not accessible to the people, and opposing or contrary
viewpoints were not contested even by the opposition forces. Dissent, therefore, was
inconceivable on radio, at least. It proved therefore a useful and an effective instrument in the
hands of the post-colonial governments of all forms, and easily lent itself to shutting out
viewpoints other than those of officialdom. In many instances, thereby, broadcasting became
easily usable as the exclusive organ of the invariably sole ruling party, and ultimately in the
service of the leader of the party and nation.

The organisation was usually directly under a Ministry of Information and Broadcasting and
therefore headed by the minister thereof. The administrative head was likely to be a director or
director general usually appointed by the country’s president, the entire staff belonging
therefore to the civil service. Broadly, broadcasting policy was based on what the governments
considered to be critical national objectives. These included: forging national unity and national
identity; development, however it was defined; and, additionally for the more radical pan-
African states, supporting the anticolonial struggles elsewhere. Generally it was a policy that
placed politics at the head of broadcasting practices.

Everywhere, rapid expansion in broadcasting followed independence. Though broadcasting
establishments were concentrated in the capital, nearly every postcolonial government made it
a priority plan to expand the reach of broadcasting and access by the populations. Nearly
everywhere, educational broadcasting was considered important and radio was used for mass
literacy courses, and as supplementary support or distance classes for primary and secondary
school programmes. These latter uses, as well as their support for agricultural extension work
and rural development generally, borrowed from earlier or even contemporary formats in
Europe, Canada and elsewhere. Similarly, the use of the radio to promote public health causes,
such as immunisation campaigns, and the fight against endemic health problems like river
blindness, was remarkably effective.

3. The Development of Media Freedom in West Africa

Figure 1 presents the dynamycs of the media component during the period of investigation.
Overall, the trend is of increasing values over time. Most notable are the moderate and
unstable rise in values of the index during the 1945-1970 period, and the rapid increase
starting at the early 1990s.



Fig 1: Media in West Africa (1900-2012)

&= Media measure

Standardized scores

-2
|

T T T T T T
1900 1920 1940 1960 1980 2000

Years

The aggregated media index rises and falls intermittently from the mid-1960’s through the late
1980’s and experiences a sharp increase during the early 1990’s, coinciding with the Third
Wave of Democratization that beset the continent. In response to the economic crisis of the
1980s and early 1990s, African governments were forced to introduce SAPs or the neo-liberal
paradigm and governments were required to embark on political institutional reforms and the
adoption of liberal democratic forms of governance, a key component was the demand for
press freedom.

At the same time, these political demands — for political reforms, human rights and freedom of
expression —were already demands on the agenda of a growing social movement of the
popular social forces for democratization across the continent®. By the late 1980s, again within
a global movement for popular democratic reforms — though not necessarily as a result of the
movements that rocked the Soviet Union and Eastern Europe — broad coalitions of forces were
demanding democratization across the continent, challenging entrenched military dictatorships
and harshly authoritarian or dictatorial one-party dictatorships.

The most visible expression and outcome of the popular demands for democracy from the late
1980s into the 1990s, were the emergence of the private media. This was actually the wrestling
away of the state’s monopoly of the media and the popular imposition of media pluralism. And

® Karikari 2007



the most significant political, social and cultural outcome of this development was the
emergence of private ownership and operation of broadcasting. All, or nearly all, new
constitutions adopted articles and clauses variously guaranteeing press freedom and freedom
of expression. The popular assemblies of the Francophone countries most prominently made
much of the entrenchment of these freedoms in the constitutions.

4. A More Detailed Look

The current media landscape in West Africa exhibits significant progress overall as
demonstrated in Figure 1. The following Figure 2 presents the overall media index, as well as
the composite indicators used to generate it".

The ten indicators used are:

*  Whether the government tries to censor the print or broadcast media — blue line
* Whether it tries to censor the internet — green line

*  Whether the media is critical of the government — dark purple line

* How wide the range of views presented in the media is — orange line

* What the percentage of female journalists is — yellow line

* Whether journalists are being harassed by powerful political actors — brown line
*  Whether journalists employ self-censorship — dark pink line

* The percentage of population that has media access — grey line

* Whether the media is biased against opposition forces — bright purple line

*  Whether media agents accept payment for altering news coverage - light pink line

As can be seen in Figure 2, most indicators tend to follow the index pattern. However, all
indicators exhibit high degree of variation. All disaagregated media indicators have registred an
upward trend since the 1990’s, most notably range of views presented by the media, critical
and unbiased coverage of incumbents and opposition forces alike, and a dramatic reduction in
internet censorship. Freedom of speech, expression, and press are ensrhined in the
constitutions of all countries in the region. While criminal libel and defamation laws remain on
the books in almost all countries, hailing from the colonial era, enforcement of these laws are
used sparingly. To be sure, there have been some high profile lawsuits in recent years across
the region, yet the extent to which journalists are systematically harrassed has declined
precipitously. Indeed three West African countries (Ghana, Togo, and Cote d’lvoire) have fully
or partially decriminalized defamation or abolished stringent libel laws within the last 10 years.

* The index is by performing factor analysis, using the indicator variables as input.



Fig 2: Media in West Africa disaggregated (1900-2012)

&= |\ledia measure
Print/broadcast censorship
Internet censorship

Media critical

Media range

Female journalists

— Journalists harassment
Self-censorship

Media access

— - Media bias
Media corrupt

11

| |

o

[

2

<}

o

w

ke

o}

N O o

T

2

@

i

c

@

S

»
—
'

T T T T T T
1900 1920 1940 1960 1980 2000

Years

The independent print, radio, and television sectors have grown exponetially, effectively
holding government and opposition leaders to greater account. Two countries in the region,
Liberia and Nigeria, are noted for enacting freedom of information laws that promote increased
transparency in governance. The internet is also revolutionizing the media landscape,
particularly as internet access has increased and government censorship of this arena has
decreased dramatically. The media sector is becoming more pluralistic and freer. Note also that
figures 1, 2 represent aggregations across countries and years.

The “More Democratic” Areas

In order to ease interpertation, Figure 3 presents the five “most democratic”” indicators during
the 1900-2012 period, on average. Among those are media bias (dark blue line) and corruption
(light pink line), the range of media (yellow line), and media censorship (light blue line), as well
as self-censorship (brith purple).

But it is also clear that media censorship and corruption, while on average “more democratic”
than the general media index across the full period, this is a result of them being “better than
average” primarily in the period leading up to the start of the third wave of democratization. In

> l.e. those with high scores, on average.

10



the last 20 years, these indicators lagg behind instead and are today two of the most
problematic areas in the media landscape.

Fig 3: Media in West Africa disaggregated (1900-2012)
Five "most democratic" indicators

@ \edia measure
— Print/broadcast censorship
— Selfcensorship
Media Range
N - = Media bias
Media corrupt

Standardized scores

T T T T T T
1900 1920 1940 1960 1980 2000

Years

Many media outlets depend overwhelmingly on the governments for contracts and susbsidies
which has the propensity to promote bias in reporting, self-censorship, and corruption.
Corruption continues to be pervasive within the media sector. One survey revealed that 63% of
Ghanaian journalists admitted to accepting bribes.® This is the country that has emerged as a
democratic “showcase”in the region with corresponding levels of media freedom. This has
been attributed to low salaries of journalists and lack of top-notch training institutions. The
resultant outcome has been sub-optimal standards of professionalism, ethics, and technical
capacity in many parts of the region. Increased financial vitality of media operators coupled
with adequate professional development and training should alleviate many of these obstacles.

A third indicator that points to an area where “democraticness” of the media in West Africa is
falling behind is the share of jounralists that are female, indicating a continuing gender gap.
Media bias seems to the “most democratic” for almost the entire period.

Finally, while there has expansion in community media in the last 5 to 10 years, an urban bias
still exists, compounding informational asymmetry between urban and rural populations.

® http://democracyinafrica.org/the-media-corruption-and-democracy-in-africa/

11



12
The “Less Democratic” Areas

Figure 4 presents the five “least democratic” indicators, on average, during the entire period.
Note especially the slow improvement in the “journalist’s harassment” indicator relative to
others (during the 1960-2012 period). The other indicators include internet censorship (green
line), media critical of the government (orange line), female journalists (yellow line) and media
access (grey line).

Fig 4: Media in West Africa disaggregated (1900-2012)
Five "least democratic" indicators

&= |\ledia measure

— Internet censorship
~— Media critical

o Female journalists
— Journalists harassment
— Media access

w
(]
o
(o]
o
w
pel
(]
N o o
o
S
o
©
C
jul
IS
w
-
;
o

T T T T T T
1900 1920 1940 1960 1980 2000

Years

Across the region thus, and across the entire period areas like harassment of journalists, lack of
media being critical towards the governments, access to general media across the populations,
and gender imbalance among journalists tend to have been, and still are problematic areas
from a democratic perspective.

5. Media “Democraticness” For Each Country

Figure 5 presents the media index at the country (and not the region) level. While the overall
trend for most countries is positive, there have been a slight decline in the overall media index
a couple of countries (Benin and Nigeria) while Benin and Togo have experienced increases in
print/broadcast censorship in recent years. Nigeria is highly stable in terms of its media index,
with very little variation. Most notable is the upward bump in the value of the media



component in 1999. Like Ghana, Nigeria also enjoys a rich tradition of media practice in Africa
dating back to 1859.

Fig. 5: Cross Country variation in Media 1900-2012

Media Dimension in Benin (1900-2012) Media Dimension in Ghana (1902-2012)
0 '3
5 5
o o o \iedlz mezsure o o — Miela mezsure
[ J— Lz J—
o o
55 i o
2 o T o
o i}
o o
§ @ § o
5 v oA
1900 1912 1924 1936 1948 1960 1972 1984 1996 2008 1900 1912 1924 1936 1948 1960 1972 1984 1996 2008
years years
Media Dimension in Burkina Faso (1919-1932, 1947-2012) Media Dimension in Senegal (1945-2012)
3 0
2 2
8 o ——  Medla measure 8 o ——  Media measure
D~ M ? - f
o o
o o
N o 4 o
g o - g e
o o
£ o S o
n v [N
1900 1912 1924 1936 1948 1960 1972 1984 1996 2008 1900 1912 1924 1936 1948 1960 1972 1984 1996 2008
years years
Media Dimension in Nigeria (1914-2012) Media Dimension in Togo (1916-2012)
3 0
5 5
o 9 = Medla measure o 9 = Media measure
[ — H \ [
o o
o o
N o N o
2 o E o
o i}
o o
§ @ § o
5 < 5 v
1900 1912 1924 1936 1948 1960 1972 1984 1996 2008 1900 1912 1924 1936 1948 1960 1972 1984 1996 2008
years years
Media Dimension in Liberia (1900-2012) Media Dimension in Guinea(1900-2012)
0 0
5 5
o =1 S Media measure o =] = Media measure
[ [
o o
i g i o
2 o 2 o
o i}
o o
§ @ § o
o< oA
1900 1912 1924 1936 1948 1960 1972 1984 1996 2008 1900 1912 1924 1936 1948 1960 1972 1984 1996 2008
years years

In the post-World War Two period and in particular in the 1950s, the media became a tool for
liberation and nationalism that culminated into independence in 1960. Subsequently, the
media was subjected to authoritarian control by successive military regimes and dictatorships

13



till the country’s democracy was restored in 1999’. Until the 1990s, the broadcast segment of
the Nigerian media was fully owned by the government at state and federal levels. The logic of
government ownership was that the broadcasting was too sensitive and too strategic to be left
in private hands. This has changed with the liberalization of that sector and the issuance of
private licenses for broadcasting during the 1990s.

First, we see that Burkina Faso enters the sample at 1919, drops out at 1932, and re-enters at
1947. During those 15 years the colony was divided up between Cote d’lvoire, Niger, and what
is current day Mali. Similarly, Senegal enters the sample at 1945, Nigeria at 1914 and Togo at
1916.

In addition, Benin experiences an abrupt “jump” in the media measure in 1960, a rapid decline
in 1971, and an additional rapid increase in 1990. Between 1960 and 1972, Benin underwent
significant political competition amongst three regionally and ethnically based political parties
headed by Hubert Maga, leader of the northern Bariba ethnic group, Sourou Migan Apithy
representing the southeastern Yoruba and Goun tribes, and Justin Ahomadegbe of the
southwest and south-central Fon group. The media’s significant contribution to this nascent
political competition is reflected in Benin’s high media index levels during this milieu.

However, vibrant political competition and press freedom correlated with high levels of
political instability as regional leaders struggled to capture the state for parochial interests. The
military intervened in government 6 times in 12 years during this internecine period. In 1972,
General Mathieu Kerekou’s launched a military coup, ending the triumvirate Presidential
Council that was set up by Maja, Ahomadegbe, and Apithy in 1970. Kerekou'’s seizure of power
put an end to Benin’s endemic political instability, however, his imposition of a Marxist-Leninist
one-party state brought about significant retrenchments in press freedom. A 1975 coup
attempt and 1977 mercenary invasion prompted him to further consolidate his regime and
purge opponents. Benin’s media index declined significantly during this period and wouldn’t
rise again until the countries democratic transition during the early 1990’s. Subsequent regimes
have fostered relatively high levels of press freedom; however since 2010 Benin has registered
an overall decline in its media index score under Yayi Boni’s regime.

Figure 5 shows that Ghana enters a period characterized by a high degree of changes in the
media index levels in 1949. This turbulent period ends in 1983, and importantly, 1993 marks an
additional rapid increase in the levels of the media index. Ghana has a long history of media
practice dating back to the early 19" century. By the end of the Second World War, several
Ghanaian-owned newspapers had emerged. The press played a significant role in the anti-
colonial struggle, mobilizing nationalists’ consciousness and exposing the oppression and
contradictions under colonial rule. Some of the newspapers were Ashanti Pioneer (1939),
Ashanti Times (1947), and Ghana Evening News (1948). In 1949, the Ghana Journalists
Association (GJA), which brings together journalists from both the state-owned and private
media, was formed to promote professional practice and represent the interests of members.
The turbulence in the media from 1949 to 1983 is a reflection of the country’s checkered
political history.

’ Media Foundation for West Africa, 2007. Media Alert West Africa 2004-2005: Annual State of the Media
Report. Accra: Media Foundation for West Africa.

14



Between 1966 and 1981, political governance vacillated between civilian and military regimes.
Successive post-colonial regimes passed various licensing laws and decrees to control and
suppress the development of the media. For example, in 1957, Ghana’s first President, Dr.
Nkrumah applied the book and newspaper registration laws, denying perceived political
opponents license to operate or closing down newspapers belonging to political opponents. He
saw the media as an instrument of state authority, and ensured that it provided the impetus
for the national development agenda. In the 1990s, the media landscape underwent
significantly transformation with the re-introduction of multi-party democracy and a liberal
constitution (1992 Constitution). In 2001, President John Kufuor repealed the Criminal Libel and
sedition Law, further enhancing media freedom.

At a more detailed level, a dramatic relaxation of government censorship came first in Ghana’s
most recent period of democratization. It came already in 1989 -1990, along with a more
modest improvement in the general public’s access to public media. These were the openings
that made the rest possible reflected in the overall index score in Figure 5. The election year of
1992 then made other changes possible and more visible. The range of media perspectives,
free campaign media, government censorship efforts, paid interest group media, critical media,
and paid program media all improved significantly and have stayed constant since then. The
last two indicators to reach their most democratic levels were access to media and media bias,
both taking place in 1993. Very early and broad-based expansion of democratic media seems to
have been a critical aspect of the Ghana success story. While all the details are not show in
Figure 5, it may be of interest to note these sequential developments.

During its first period in the sample, the levels of the media index in Burkina Faso exhibits no
variation. In the second, an increase in 1960 is visible, followed by a decline in 1966. The year
1960 was the year Burkina Faso obtained its independence from France. Maurice Yameogo
became the first president of the Republic. The multiparty form of politics enshrined in Burkina
Faso’s constitution predicated the rise in the media index immediately following independence.
Like many of his contemporaries, Yameogo felt that party politics was not conducive for
national cohesion in a young republic. In 1962 he effectively transformed Burkina Faso into an
UDV-controlled one party state, declaring the party’s “supremacy over all national
institutions”.® The transformation to a one-party state, however, had limited impact on press
freedoms. In 1966, a military coup was launched against his regime by Colonel Sangoule
Lamizana. The military’s intervention into politics led to another period of political instability
and a sharp decline in the media index ensued.

We observe a swift rise and subsequent decline in the index value in 1978-1979 following the
introduction of a revised constitution in 1977. Multiparty elections are held in 1978. Lamizana
won but was overthrown in a military coup in 1980. In 1983 President Jean-Baptiste Ouedraogo
reinstated press and union freedoms. This move empowered the press and workers unions to
advocate for increased freedoms. It was during this dispensation that the revolutionary former
Prime Minister and Captain Thomas Sankara launched the August 4t coup. The overall media
index remained stable during Sankara’s rule. Blaise Campaore who oversaw the democratic
transition process during the early 1990’s overthrows him in 1987. In 1991 he adopted a new
constitution that allowed for multiparty democracy. In 1993 the government introduced an

8 Victoria Brittain “Introduction to Thomas Sankara and Burkina Faso” pg. 45

15



information code that guaranteed freedom of press, information, and expression at the same
time making insulting the head of state a crime. Outlets also risked being summarily banned if
accused of distributing false information or endangering national security.? Although there are
libel laws on the books, few journalists have been charged in recent years. The recently
institutionalized High Counsel of Communications (HCC) monitors media content, including the
Internet, for compliance with the law and ethical standards.

Although Senegal enters the sample in 1945, the Senegalese media is the oldest in
Francophone West Africa. Between 1945 and 1960, about 259 newspapers were established in
the country’®. This proliferation of print journalism would coincide with the struggle for
independence. We see an abrupt rise in Senegal’s media index score following its
independence from France in 1960. Following independence, like most other West African
leaders, President Leopold Senghor decided to monopolize the media sector as part of a
broader objective to create a strong national state. Independent mass media was outlawed
although he was never fully able to eliminate clandestine critical press.'’ Various decrees
emerged to regulate the sector. For instance, a February 5™ 1960 order was signed to regulate
the issuance of professional identity cards to journalists. There was also a Decree n°61/154 of
13 April 1961 which delegated the powers of press control to the Ministry of Information,
Radio Broadcasting and the Press.

It wouldn’t be until the early 1980’s when Senghor’s successor Abdou Diuof would lift political

restrictions and liberalize the written press. We see a significant rise in the media index in 1981.

The transformative change that occurred during this period was intensified in the early 1990’s.
The Senegalese government began subsidizing the private press in 1990. A liberalized media
environment contributed to the unseating of Diouf to opposition leader Abdoulaye Wade in the
2000 presidential elections. Senegal has experienced an upward trend in its overall media index
score with stabilization in 1996. Ironically this coincided with the establishment of the Press Aid
Fund in 1996. The budget and number of recipients have increased exponentially over the
years and some would argue that this has led to increased self-censorship and corruption in the
media sector.

Togo exhibits stable and low levels of the indicator. This is punctuated by a slight increase in
the early 1960s, and a more significant improvement starting at 1991. The 1973-2003 period is
highly unstable. A significant improvement is visible during the 2004-2012 period. Like other
countries in West Africa, the media in Togo witnessed major crackdown during the regime of
Gnassingbé Eyadéma who presided over a military government from 1967 to 2005. Since the
1990s the media industry in Togo has been experiencing a boom. Togo has over 96 radio
stations, seven television channels, and some 40 newspapers.

From 1900 to 1952 Liberia registered a stable relatively low media index level under the virtual
on-party state dominated by the True Whig Party. Vibrant political competition between the
Republic Party and the True Whig Party ends in 1878. By the time Liberia enters the sample in

? http://www.worldaudit.org/presstable.html
'® panos, 2004b

! wittman, 2008

12 http://www.afrol.com/articles/22246

16



1900, opposition to the True Whig Party is non-existent, although vibrant intra-party
contestation persists due to established presidential term limits. William Tubman is elected
president in 1944. He eliminated presidential term limits and remained in office until his death
in 1971. During his reign, opposition parties were banned and press freedoms were
significantly curtailed. We see a dip in the media index level that remains steady throughout his
presidency. Liberia experiences a rapid increase in its overall media index in 1972 under
Tubman’s successor William Tolbert. Tolbert allowed for press freedom, increased civil liberties,
and freedom of speech immediately after taking office. Tolbert re-introduced the two-party
system in Liberia after 23 years in 1978. Samuel Doe, a junior office in the military launched a
military coup in 1980, prompting a significant drop in the countries overall media index score.
Doe’s military regime suspended the constitution, disbanded the legislature, and ruled by
decree until 1984. The constitution was re-instituted in 1984 and political parties were allowed
to form to contest the presidential elections that he was pressured to hold by the United States
in 1985. We see an increase in the overall media index leading up to and following the 1985
elections. Liberia’s overall media index score rises until 1990 and then a there’s a rapid decline
as a civil war erupts in Liberia. Charles Taylor wins the presidential elections in 1997 followed
by an abrupt increase in the media index, which has persisted in the post-war political
dispensation under the Ellen Johnson-Sirleaf regime.

Last, Guinea exhibits low levels of the indicator until a first improvement in 1946-1957,
followed by a rapid decline. Levels of the media indicator remain low until a steady
improvement begins in 1990. At independence in 1958, the media industry had limited impact
mainly because it was urban-based and tightly controlled by the Parti Démocratique de Guinée
(PDG) and its charismatic leader, Sékou Touré, who governed the country until he was
overthrown by a military coup in 1984™ and later Lansana Conté who governed the country for
24 years and died in 2008. The promulgation of the 1991 Constitution gave a measure of
freedom to the media, further deepened with new more liberal media laws in 2010. The new
media laws give legal recognition to the growing number of online media news websites and
radio stations that have become important sources of independent information in recent years.

6. Disaggregating Select Indicators Across Countries

While the view of media in West Africa is interesting from the perspective of the aggregated
media index, as well as the scores for various indicators averaged for all countries included in
this report, looking at the development of each individual indicator across the eight countries
provides another level of richness and detail. We have selected four particularly interesting
indicators for this analysis: Censorship by the government of major media, harassment of
journalists, media bias favoring the government, and corruption in the media sector.

B Schmidt, Elizabeth, “His Master's Voice: Mass Communication and Single Party Politics in Guinea Under
Sékou Touré (review)”. African Studies Review, Volume 49, Number 3, December 2006, pp.134-135
DOI: 10.1353/arw.2007.0067

17



Print/Broadcast Censorship

Figures 6A and 6B present cross-country variation in levels of print/broadcast censorship. This is,
naturally, one of the core indicators of media freedom and thus a critical aspect of democratic
dispensation in terms of provision of alternative sources of information and holding the
government accountable for its actions. The question the V-Dem Country Experts (multiple per
country) were asked to code for each country, was:

“Does the government directly or indirectly attempt to censor the print or broadcast media?”
Experts were also informed that indirect forms of censorship might include politically
motivated awarding of broadcast frequencies, withdrawal of financial support, influence over
printing facilities and distribution networks, selected distribution of advertising, onerous
registration requirements, prohibitive tariffs, and bribery. But it was also clarified that we are
not concerned with censorship of non-political topics such as child pornography, statements
offensive to a particular religion, or defamatory speech unless this sort of censorship is used as
a pretext for censoring political speech. The answer alternatives given to Experts were (and
these are the keys to substantive interpretations of changes over time in each country):

Attempts to censor are direct and routine.
Attempts to censor are indirect but nevertheless routine.

Attempts to censor are direct but limited to especially sensitive issues.

Attempts to censor are indirect and limited to especially sensitive issues.

W N 2O

The government rarely attempts to censor major media in any way, and when such
exceptional attempts are discovered, the responsible officials are usually punished.

As shown in Figure 6A, the differences between countries are significant. In Benin and Ghana
the patterns of this indicator across time are highly variable, and follow roughly the overall
media index seen in Figure 5 (note however, that the initial rise in the values of the indicator in
Benin occurs in 1947, preceding a sharp increase in the overall media index score at
independence. The subsequent decline began after Kerekou seized power in 1972. A sharp
increase occurred during Benin’s democratic transition during the early 1990’s and remained
stable until the early 2000’s. Since then, there has been a progressive decline in the indicator
value, first during the end of Kerekou’s final administration and increasingly so under Yayi
Boni’s administration. In 2006 the High Council for Audiovisual Media and Communications
(HAAC) passed a provision limiting press freedom in the months leading up to the 2006
presidential election. This decision restricted the amount of time a media outlet could devote
to political parties and presidential candidates. It also forbade the publication of opinion pieces
on political candidates that would jeopardize “national unity” while protecting the president's
right to "permanent and limitless access" to organs of the public press. Although these
provisions were lifted after the 2006 elections, numerous legal and regulatory mechanisms
have been employed to stifle press freedom since Boni’s presidency.™

1 http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/benin

18



Fig. 6a: Cross Country variation in Print/broadcast
censorship 1900-2012

Print/broadcast censorship in Benin (1900-2012)

rare attempts punished

indirect and limited I
direct but limited |
indirect but routine 1
I

direct and routine

| I | | T T T I T T T
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Years

Print/broadcast censorship in Ghana (1900-2012)
rare attempts punished -
indirect and limited -
direct but limited -
indirect but routine -
direct and routine | T T T T T T T T T T T
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Years

Print/broadcast censorship in Burkina Faso (1919-1932, 1947-2012)

rare attempts punished -
indirect and limited ——3 A
direct but limited -
indirect but routine -
direct and routine -

r T T T T T T T T T 1
1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010 2020

Years

Print/broadcast censorship in Senegal (1945-2012)

rare attempts punished -
indirect and limited -
direct but limited -
indirect but routine -
direct and routine - f T T T T T T

1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

N

Years

A 1997 Press Law that criminalizing libel has been increasingly enforced. The government's
Office of Radio and Television (ORTB) allegedly restrict broadcasts that are critical of the
government. For instance in 2010 the government blocked the signal of a French radio station
that reported on efforts by members of the National Assembly to impeach President Yayi. The
HAAC has recently introduced a measure requiring all broadcasters to submit weekly lists of
their planned programming, and publishers to submit copies of all their publications. Although
it is not systematically adhered too, it has contributed to the lower media/broadcast
censorship indicator that has obtained in recent years. Many print and broadcast operators are
also increasingly exercising self-censorship in order to avoid defamation lawsuits.

In Ghana, growing censorship, perhaps a reaction to be expected followed the growth and
expansion of print and broadcast media in the late 1940s. Figure 6A shows a sharp decline in
the level of freedom from censorship after independence. After 1957, Ghana’s first President,
Dr. Kwame Nkrumah, controlled all the press. In 1963, a law gave the Minister of Information
wide powers to stop anyone from publishing if the minister felt that publication would not be

19



in the government’s interests. In 1960, the Criminal Code Act 29, 1960 was passed and under
Section 183, Subsection 2, the President could pass an executive instrument requesting that
newspapers, books or documents be submitted for vetting before publication. “The Newspaper
Licensing Act 1963 (Act 189) and the Newspaper Licensing Decree NRCD ten years later
required a publisher to apply for a license which was renewable, every year, before publishing
a newspaper or magazine.”"

Kwame Nkrumah shut down the opposition Ashanti Pioneer, which had operated since the
1930s, after being subjected to censorship. The National Liberation Council (NLC) imposed
stricter controls on domestic private outlets in 1966, which prevented anyone from suing
government-owned newspapers. In 1969, Dr. Kofi Abrefa Busia repealed various Acts and
dismissed the owner of the state-owned Daily Graphic for opposing him. After the overthrow of
Dr. Busia in 1972, Ignatius Kutu Acheampong imposed strict media control and clamped down
on opposition outlets by cutting off foreign exchange. Then came a brief period almost free of
government censorship coinciding with the democratically elected government of Hilla Limann
1979-1981. Media restrictions were intensified as the PNDC military junta consolidated its rule
from 1982." The liberalization of the media and the passage of the 1992 constitution curtailed
censorship to a significant degree. The repeal of the Criminal Libel and Sedition Law in 2001
brought the final measure of respite to journalists, particularly those in the private media.

In contrast, the dynamics of the indicator in Burkina Faso and Senegal are very different. In the
former, Figure 6A portrays a picture of high levels of press freedom following independence
during the countries multiparty dispensation. Although Yameogo transformed the country into
a one-party state in 1962 media freedom remained stable throughout his rule. Lt. Col. Lamizana
launched a coup in 1966, suspended the constitution and ushered in a period of military rule
marked by declines in press freedom including increased print/broadcast censorship. In 1977,
Lamizana amended the constitution and paved the way for multiparty elections to take place.
Press freedoms were increasingly respected during the period but reverted back to pre-election
levels after Lamizana won another term in office. Col Zerbo overthrows him in a bloodless coup
in 1980. A series of military coups ensue of the next few years, with the final one occurring in
1987 by the incumbent Blaise Campaore. In 1991 he adopted a new constitution, which
allowed for multiparty democracy. There were 62 political parties that formed to contest the
1992 elections. In 1993 the government introduced an information code. While guaranteeing
the freedom of press, information, and expression the code made insulting the head of state a
crime. Outlets risked being summarily banned if accused of distributing false information or
endangering national security.’” Although there are libel laws on the books, few journalists
have been charged in recent years. The recently institutionalized High Counsel of
Communications (HCC) monitors media content, including the Internet, for compliance with the
law and ethical standards.

15 Owusu, William Yaw, 2012. “The Ghanaian Media Landscape: How unethical practices of journalists
undermine progress”, Reuters Institute Fellowship Paper, University of Oxford.
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/Publications/fellows__ papers/2011-
2012/The_Ghanaian_Media_Landscape.pdf

'* owusu, 2012

7 http://www.worldaudit.org/presstable.html

20



There is very little variation in the levels of the indicator in Senegal and this is reflected in
Figure 6A. We observe one “step”, occurring at independence in 1960, followed by a stable
period of relatively average scores on the indicator. Although successive governments have not
practiced overt censorship, intimidation and self-censorship is pervasive due to stringent
defamation laws. Article 72, 80, and 255 of the penal code is particularly harsh on journalists
and impose severe criminal penalties for libel and the publication of materials that compromise
national security by “disturbing the public order,” “inciting popular insurrection,” or “spreading
false news.” Members of the independent press, however, are still frequently highly critical of

the government.

Fig. 6b: Cross Country variation in Print/broadcast
censorship 1900-2012

Print/broadcast censorship in Nigeria (1914-2012)

A /

T T T T T T T T T T
1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

rare attempts punished -
indirect and limited -
direct but limited -
indirect but routine -
direct and routine -

Years

Print/broadcast censorship in Togo (1916-2012)

rare attempts punished -
indirect and limited --
direct but limited -
indirect but routine -
direct and routine -

[

T T T T T T T T T T
1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Years

rare attempts punished -

Print/broadcast censorship in Liberia (1900-2012)
indirect and limited --
direct but limited

indirect but routine LY l

direct and routine -~ T T T T T T T T T T
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1980 2000 2010

Years

Print/broadcast censorship in Guinea (1900-2012)

rare attempts punished --
indirect and limited -
direct but limited ‘

indirect but routine -
direct and routine -- T T T T T f ¥ T T T T

1800 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1870 1980 1990 2000 2010

Years

Nigeria’s print/broadcast censorship indicator values are relatively stable in Figure 6B. This
tendency is punctuated for a brief period in 1960, and then we see a real improvement starting
in 1999. In Nigeria, government censorship of broadcasting programmes is prevalent in state-
owned media, though authoritarian governments manage to extend censorship to privately
owned media houses. Censorship of broadcast programmes in Nigeria takes diverse forms such

21



as restriction of access for opponents of government, imposition of states of siege, sanction of
broadcast stations and even (alleged) state-sponsored terrorism. For example, General Ibrahim
Babangida prevented the broadcast of the presidential elections in 1993 and imposed a
restriction of access for opponents of government. There was imprisonment and exiling of
journalists during the regimes of Generals Babangida and Abacha (i.e. state of siege); closure of
African Independent Television (AIT) and Ray Power FM, in 2005, for alleged violations of the
National Broadcasting Commission (NBC) codes (i.e. sanction of broadcast station); and the
alleged murder of Dele Giwa in 1986 by General Ibrahim Babangida (i.e. state-sponsored
terrorism)'™®. As a result of threats and pressures from media owners, politicians, advertisers,
and even armed groups, Nigerian journalists and editors have found safety in self-censorship.
Newsrooms sometimes “kill” stories because they are sensitive to certain interests that are
closely linked to the publication, such as advertisers and political ‘godfathers’ (a code word for
political patrons). Self censorship is prevalent in both State owned and privately owned media
principally because journalists fear such consequences such as loss of job, lack of promotion,
official reprisals, physical attacks and libel cases.

On seizing power in 1985 in a palace coup, General Ibrahim Babangida repealed the notorious
1984 Decree number 4 that was previously used by Generals Mohamed Buhari’s regime against
journalists, but began a crackdown on the media by 1990 after twice extending the country’s
transition into civilian rule. Babangida’s regime in 1992 seized 80 000 copies of the African
Concord weekly magazine for the revealing the rots in the political and economic policies of his
regime. ® General Sani Abacha also instituted similar crackdown on the media after
pronouncing himself head of state in 1993, and later by 1995 decided to eliminate or
permanently neutralize “enemy journalists” such as Kunle Ajibade, George Mbah, Ben Charles
Obi and Christine Anyawu who were variously charged with acts of subversion and treason®.
The 1999 constitution that is the one currently in force in broad terms guarantees media
freedom and freedom of expression in Chapter IV, Section 39.

For Togo Figure 6B displays a high degree of government censorship throughout the pre-
independence and independence eras until improvements are registered relatively late, in
2005. A brief period of less strict censorship by the government restricted to only sensitive
issues (a value of 2) is followed by an increase in the level of censorship in 2009. Most
journalists and editors practice self-censorship for fear of being chastised, dismissed, or even
assaulted. Togolese journalists do not cover all events and key issues, least of all those related
to security and national defence. They avoid issues such as corruption by public officials and
abuses by members of the president’s family.

In Liberia Figure 6B demonstrates an early increase in print/broadcast censorship following the
highly contested 1955 presidential elections in which William Tubman won a third term after

% »Government’s Censorship Of Broadcast Programmes And The Citizens’ Right To Know’, Nsukka
Journal Of The Humanities, No. 18, 2009/2010.
www.unnfacultyofarts.com/download.php?download_file=UNN...pdf

9 Sankore, Rotimi 2007. ‘Media Resistance in Nigeria: The News and Tempo’, in Elizabeth Barratt and
Guy Berger (eds.) 50 Years of Journalism: African media since Ghana’s independence. (Johannesburg: The
African Editors’ Forum, Highway Africa and Media Foundation for West Africa), pp.26-30.

20 Sankore, 2007.

22



eliminating presidential term limits. This would be the last time that any contender would
challenge Tubman for the presidency. Leading up to the elections, Tubman suspended the writ
of habeas corpus and survived an assassination attempt. His regime immediately cracked down
on opposition and the critical journalists were imprisoned. Print/broadcast censorship would
not abate until the Tolbert regime in the early 1970’s. Following a sharp decline after the Doe
led military coup in 1980, the overall media index begins to rise in 1984. However the
print/broadcast censorship indicator remained low throughout the Doe regime until the 1990
civil war. Characteristic of most military regimes, the Doe regime did not tolerate criticism.
Decree 88A introduced on July 21, 1984 effectively banned criticism of the government by
making it a criminal offense to “create disharmony, spread rumors, lies and disinformation”?".
We don’t observe a rise in the print/broadcast censorship indicator until 1991, at the height of
the Liberian Civil War. The Charles Taylor regime ushered in another period of print/broadcast
censorship. It is not until the 2004 interim government that significant improvements occur
pertaining to print/broadcast censorship.

Finally, in Guinea there is a clear decline in the levels of the indicator in 1958, followed by an
improvement period starting in 1985 as displayed in Figure 6B. After independence in 1958, the
state-owned media, particularly Guinea Broadcasting Corporation, Radio Kaloum Stéréo and
Radio Guinée Internationale, served as propaganda tools for the Sékou Touré’s regime that
governed the country until he was overthrown by a military coup in 1984% followed by a
increased degree of freedom to the media in terms of less government censorship. The new
media laws in the 1990s have removed prison sentences for defamation cases. They have also
adopted a narrower legal definition of defamation and have made the offence much harder to
prove in court. The Government of Guinea has toned down its brutal repression of the media in
order to attract the sympathy of donors and international public opinion and by that benefit
from financial assistance.

Harassment of Journalists

Another absolutely critical indicator of a democratic environment in the media sector, is the
degree to which journalists are free to write what they find, and provide the public with the
information they have. Harassment of journalists is a technique typically used by less-than-
democratic leaders to curb the independence and freedom of speech for individual journalists.
The question the V-Dem Country Experts (multiple per country) were asked to code for each
country, was:

“Are individual journalists harassed - i.e., threatened with libel, arrested, imprisoned, beaten, or
killed -- by governmental or powerful nongovernmental actors while engaged in legitimate
journalistic activities?”

The answer alternatives given to Experts were (and these are the keys to substantive
interpretations of changes over time in each country):

*! Liberia: A Promise Betrayed Laywers Committee for Human Rights
?> Media Foundation for West Africa 2007, p.32

23



0: No journalists dare to engage in journalistic activities that would offend powerful
actors because harassment or worse would be certain to occur.

1: Some journalists occasionally offend powerful actors but they are almost always
harassed or worse and eventually are forced to stop.

2: Some journalists who offend powerful actors are forced to stop but others manage to
continue practicing journalism freely for long periods of time.

3: Itis rare for any journalist to be harassed for offending powerful actors, and if this
were to happen, those responsible for the harassment would be identified and
punished.

4: Journalists are never harassed by governmental or powerful nongovernmental actors
while engaged in legitimate journalistic activities.

Figures 7A and 7B present the dynamics of this indicator: harassment of journalists. Here, again,
a high degree of fluctuation is visible for Benin and Ghana, compared with relative stability in
Burkina Faso and Senegal (apart from a massive decline in Burkina Faso in 1949, and two
“bumps” in Senegal, 1990, and 1996).

The patterns for Benin and Ghana are very similar indeed to those observed in Figure 6A. In
Benin the low and stable value of the indicator increased significantly at independence until the
1972 coup led by Kerekou. The indicator experienced a decline during Kerekou’s military
regime until the 1990 democratic transition. A slight decline occurred in 2006 when a provision
was passed limiting press freedom in the period prior to the March 2006 presidential election.
This decision restricted the amount of time a media outlet could devote to political parties,
presidential candidates, or even governmental institutions in the months leading up to the
election. At the same time, it protected the president's right to "permanent and limitless
access" to organs of the public press and forbids opinion pieces concerning political candidates
that might jeopardize "national unity."

These finals days of Kerekou’s second stint as president saw cases of journalist harassment and
attempts to limit critical content in the media. In February of that year, Panorama’s managing
editor was temporarily detained and charged with high treason after publishing an article
describing an alleged coup attempt intended to keep Kerekou in power.?* The following month,
Kerekou's Communications Minister “fired two top officials at the state-run broadcast office
after they refused to broadcast a government videotape allegedly proving the presence of
electoral fraud due to doubts about the tape's authenticity”.>* Boni assumed power later that
year. A few months later, his regime arrested and temporarily detained three journalists
representing two independent newspapers for publishing articles critical of the police and the
first family. In 2009 three journalists reported incidences of physical attacks. The media has
encountered continued difficulties. The authorities disrupted Radio France Internationale’s
transmission in 2011 as it commenced airing a prominent call-in show on the disputed election.
In 2012, the High Authority of Broadcasting (HAAC) suspended the private television station

2 http://www.worldaudit.org/presstable.html
* http://www.worldaudit.org/presstable.html

24



Canal 3, for “undermining national unity”. Harassments of individual journalists have also
continued albeit at a modest level.

Fig. 7a: Cross Country variation in Harassment
of Journalists 1900-2012

Harassment of Journalists in Benin (1900-2012)
some can continue

some but stopped ' \ , u

none T T T T T T T T T T T 1
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010 2020

totally free |
mostly free |
J

|

Years

Harassment of Journalists in Ghana (1900-2012)

totally free |
mostly free |
some can continue |
1
T

some but stopped
none

T T T T T T T T T T 1
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1880 1990 2000 2010 2020

Years

Harassment of Journalists in Burkina Faso (1919-1932, 1947-2012)

totally free
mostly free \
some can continue
some but stopped
RORE T T T T T T T T T T 1
1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010 2020

Years

totally free -

Harassment of Journalists in Senegal (1945-2012)
mostly free -
some can continue -

some but stopped - LEJ

none = T T T T T T T
1940 1950 1960 1870 1980 1990 2000 2010

Years

Figure 7A shows that Ghana’s situation is quite unique compared to the other countries. The
level of harassment of journalists was quite low and stable for a long time from 1900 to 1950s,
presumably largely because of the lack of journalism. Improved in the late 1950s but remained
volatile up to the late 1970s, stabilizing in the mid 1980s and registering significant
improvements since the 1990s. This trend is a reflection of Ghana’s political turbulence,
characterized by growing censorship and passage of various laws by successive regimes to

curtail press speech. Harassment of journalist includes dismissal of journalist and long jail terms.

The liberalization of the media in the 1990s and subsequent repeal of the criminal liberal law in
2001 has reduced harassment. As well, the GJA, MNC, civil society organizations including
sections of the public have spoken out against various forms of harassment of journalists when
they occurred.

25



Figure 7A displays a different development over time in Senegal. In 1980 Senghor resigned
from office and turned over power to his Prime Minister Abdou Diuof. Diouf continued the
process of political liberalization inaugurated by his predecessor. He wins the 1983 elections
and subsequent 1988 elections; however the latter are marred with allegations of electoral
fraud due to Diouf’s banning of international election observers and implementation of an
“optional” secret ballot. Riots ensue, Abodulaye Wade the opposition leader is imprisoned and
a three-month curfew is imposed.

Fig. 7a: Cross Country variation in Harassment
of Journalists 1900-2012

Harassment of Journalists in Benin (1900-2012)
some can continue |

some but stopped -+ ‘ \

none ] T 1 T 1 T T T 1 T T T 1
1900 1910 1820 1930 1940 1950 1960 1970 1880 18%0 2000 2010 2020

totally free |
mostly free |
|

Years

Harassment of Journalists in Ghana (1900-2012)

totally free |
mostly free |
i

some can continue
some but stopped |
none "I

T T T T T T T T T T T 1
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010 2020

Years

Harassment of Journalists in Burkina Faso (1919-1932, 1947-2012)

totally free
mostly free
some can continue
some but stopped

none

r T T T T T T T T T 1
1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010 2020

Years

Harassment of Journalists in Senegal (1945-2012)

A ——

T T T T T T T
1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

totally free --

mostly free -

some can continue -
some but stopped -
norie -

Years

The opposition boycotts the 1990 local elections and President Diouf decides to establish a
Government of National Unity with opposition members amidst international criticism and civil
unrest. This is the time period in which we witness a sharp decrease in journalist harassment
followed by a rapid depreciation in the indicator in 1992 when Wade’s political party Parti
Democratique Senegalaise (PDS) exited from the government and re-engaged in active
opposition. Diouf agreed to electoral reform leading up to the 1993 presidential elections, one
of the stipulations being guaranteed access to the state media for all parties. A decrease in

26



journalist harassment coincided with the 1996 local elections and stabilized thereafter.
However, leading up to the 2012 presidential election, numerous incidences of journalist
harassment were documented. After the Constitutional Council approved Wade’s decision to
run for re-election, three journalists covering the event were beaten by police, including Malick
Rokhy B3, a correspondent from Agence France-Presse as well as two female reporters from Le
Populaire, a Senegalese daily. A French freelance photographer, Romain Laurondeau, was also
injured during anti-Wade demonstrations.”*

Fig. 7b: Cross Country variation in Harassment
of Journalists 1900-2012

Harassment of Journalists in Nigeria (1914-2012)

some but sogge

fotally free -
SOme C, no nn'ﬁe 1 L ¥ iﬂ‘l Y A
T T T T T T T T

1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Years

Harassment of Journalists in Togo (1916-2012)
tota{ ;ree:
some can, c tlnug - r"””"’”’""’“
some utsoRge -
T T T T T T T T T T T
1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Years

Harassment of Journalists in Liberia (1900-2012)

lotalt% free -

SogsHh s - \ ~ I
- T T T T T T T T T T T

1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1870 1980 1S90 2000 2010

Years

Harassment of Journalists in Guinea (1900-2012)

totally free -

“ooREh S M
Rg I I I I T T I 1 T T T
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1880 2000 2010

Years

Nigeria is portrayed in Figure 7B. Here we see a period of stability until 1967, when the series
declines significantly. It then declines again in 1984, followed by a rise in 1999. The media was
subjected to various forms of harassment especially during the period of the military rule®®. The
military targeted the independent media in an attempt to eliminate dissent, criticism or
opposition. For example, on seizing power in 1985 in a palace coup, General Ibrahim Babangida
repealed the notorious 1984 Decree number 4 that was previously used by Generals Mohamed
Buhari’s regime against journalists, but began a crackdown on the media by 1990 after twice

2z http://www.freedomhouse.org/report/freedom-world/2013/senegal
%® Media Foundation for West Africa 2007, p.69



extending the country’s transition into civilian rule. Babangida’s regime in 1992 seized 80 000
copies of the African Concord weekly magazine for the revealing the rots in the political and
economic policies of his regime. General Sani Abacha also instituted similar crackdown on the
media after pronouncing himself head of state in 1993, and later by 1995 decided to eliminate
or permanently neutralize “enemy journalists” such as Kunle Ajibade, George Mbah, Ben
Charles Obi and Christine Anyawu who were variously charged with acts of subversion and
treason?’. In 1997 to 1998, when Abacha tried to transform himself into a civilian ruler, 94
journalists and media workers were individually attacked at various times, at the height of the
crackdown, 14 out of the 26 journalists and media workers in prison were from The News,
Tempo and PM News publications, while others went underground or in exile, several editions
of publications were seized while four journalists were killed, Of the 23 decrees aimed at
curtailing press freedom and freedom of expression.

For Togo Figure 7B shows the first improvement in 1993, and an additional one in 2008
resulting a much better situation for journalists in the country than ever before. Yet,
harassment continues. To give but one example: Following the publication, on September 30,
2005, by his newspaper, Forum De la Semaine, of a press release by the Coordinator General of
the October 5 Patriotic Movement, in exile in Belgium, who accused President Eyadéma, his
children and his clan of “maintaining a strong hold over the resources of the country and the
destiny to the nation”, Jean-Baptiste Dzikodo said he received telephone calls, death threats
from the presidents’ children, his close relations and other anonymous persons. This threat was
put to effect when according to the journalists, security forces arrested him in an Internet café
in Lomé. They seized his cell phone and computer where they found photos of people who had
been injured during the elections. They also accused him of having sent the photos abroad to
deliberately tarnish Togo’s image. Dzikodo was then held in detention for 11 days followed by
an additional 30 days in prison. Afterwards, he was charged with attempting to disseminate
false news and fined 500-thousand CFA (910 US dollars). That Dzikodo is still alive may well be
attributed to the public outcry against his detention.”®

For Liberia Figure 7B demonstrates a decline in the indicator during the Tubman regime
followed by a significant improvement during the Tolbert regime. In 1955 the prominent
Independent was fined and banned after publishing articles critical toward the government.
Following this incident, Tubman tolerated only limited criticism of his government and
journalists challenging his government were harassed routinely. Tubman dies in office in 1971
and his vice president William Tolbert ascends to power. Tolbert liberalizes the press in 1972,
tolerating criticism and guaranteeing press freedom. In 1978 he reintroduces the two-party
system in Liberia that had been effectively banned since the 1955 elections. The following year,
the newly formed opposition group Progressive Alliance of Liberia (PAL) planned a large-scale
demonstration against a proposed increase in the price of rice, “in defiance of a government
ban on public demonstrations.””® The ‘rice riots’ would degenerate into wide-scale looting,
destruction, and violence. Tolbert imprisoned some members of the opposition. Political
tensions continued between the government and oppositional forces throughout 1979 and

*’ sankore 2007, p.28

*® Media Foundation for West Africa 2007, pp.88-89

*° D. Elwood Dunn (2009) Limits of Reciprocity: Liberia and the United States During the Cold War
(Palgrave MacMillan: New York)Pg. 97

28



early 1980. Sergeant Samuel Doe launches a military coup in 1980. Several prominent
journalists were detained under Doe’s military regime including the managing director
(Kenneth Best) and reporter (Willis Knuckles) of the Daily Observer; Momolu Sirleaf, publisher
of Footprints Today; and Rufus Darpoh, editor of the Sun Times.*° There is a slight increase of
the indicator during the Civil War followed by a sharp decline during the Taylor regime.
Significant improvements occurred in 2004 during the interim presidency of Gyude Bryant and
have remained at relatively high levels under Johnson-Sirleaf.

Finally, in Guinea there is a slight improvement during the pre-independence 1950-1957 period,
followed by a decline after independence when journalists were again routinely harassed in
severe ways in case they dared to criticize the incumbent government. This is captured in
Figure 7B. Journalists were often subjected to restrictive media laws, government interference,
intimidation, and physical violence. This level of repression of journalists remained stable until
a significant improvement comes with the third wave of democratization in 1991. For a time
Guinea is a place where journalists are relatively free to criticize the government. But violence
against journalists became commonplace in 2009 and 2010 during the difficult two-year
transition to democracy. Army Captain Moussa Dadis Camara led the military junta that took
power after Conte“s death and pledged not to stand as a presidential candidate in the 2010
elections. Camara however changed his mind, provoked protest demonstrations in the capital
Conakry in September 2009, which were brutally repressed by the army. Human rights groups
said at least 157 people were killed in a sports stadium when soldiers opened fire on
demonstrators and sexually assaulted women. Following the bloody repression of the
September 2009 demonstrations in Conakry against the military government led by Captain
Moussa Dadis Camara, several journalists fled the country. Some private media also suspended
operations temporarily for fear of recriminations.*!

Media Bias

A third critical indicator of the extent to which the media environment is democratic, is the
level of bias in the reporting by the media. The question that Country Experts were asked to
code was:

“Is there media bias against opposition parties or candidates?”

Experts were also instructed to take particular care in rating the year-to-year variation on this
guestion if media bias tends to increase or decrease in election years; and that coverage can be
considered “more or less impartial” when the media as a whole present a mix of positive and
negative coverage of each party or candidate. The response categories they were provided
with were:

% Liberia: A Promise Betrayed — Lawyers Committee for Human Rights report pg. 89
3 Infoasaid, 2011. Guinea Media and telecommunications landscape guide.
http://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/quinea_media_landscape guide updated 300811

-pdf

29



0: The print and broadcast media cover only the official party or candidates, or have no
political coverage, or there are no opposition parties or candidates to cover.

1: The print and broadcast media cover more than just the official party or candidates
but all the opposition parties or candidates receive only negative coverage.

2: The print and broadcast media cover some opposition parties or candidates more or
less impartially, but they give only negative or no coverage to at least one
newsworthy party or candidate.

3: The print and broadcast media cover opposition parties or candidates more or less
impartially, but they give an exaggerated amount of coverage to the governing party
or candidates.

4: The print and broadcast media cover all newsworthy parties and candidates more or
less impartially and in proportion to their newsworthiness.

Figure 8A and 8B present the dynamics in the values of the indicator: media bias for each of the
eight countries from 1900 to the present (2012).

Figure 8A shows that for Benin the immediate post-independence ushered in a period of media
pluralism and criticism of the government and opposition alike. The military coup of in 1972
effectively curtailed press freedom, as was characteristic of one-party rule in the region and
particularly the military regime variant. Media bias remained stable until democratic transition
in 1990 that generated media coverage that was more critical and unbiased. Those positive
gains have only recently seen a downward trend in the later years of Boni’s administration.

In Ghana, Figure 8A again displays a turbulent period beginning with an increase in the
indicator’s value in 1951 with media being rather impartial up through independence and in
the first few years until Nkrumah’s regime stifled the media. The overthrow of the Nkrumah
regime in 1966 heightened media bias against Nkrumah and his party. A few years of varying
levels of bias were followed by a steep increase in impartiality in 1968 with the elected Busia
government in place. In 1979 we observe another increase in impartiality, followed by a decline
in 1982-83 after the military government of J. J. Rawlings had taken over. While media bias
further intensified in the early 1980s following the growing number of private newspaper that
were very critical of the PNDC regime, notwithstanding the passage of laws to repress the
media. At the same time, the state owned newspapers and broadcasting stations were pro-
Rawlings regime. In the coming years of military-cum-civilian non-democracy, the media is
highly controlled and favors the incumbent government in its reporting. Finally, we observe a
rise in the values of the indicator in 1993 after the elections in 1992 and the general increase in
democratic rights in Ghana.

30



Fig. 8a: Cross Country variation in Media Bias
1900-2012

Media bias in Benin (1900-2012)

all impartial and in proportion - m””lﬂ
opposition impartial, governing more -
some impartial, one negative -

official, negative for others -
official only f T f f T T T T T T T 1

1900 1910 1820 1930 1940 1950 1960 1870 1880 1990 2000 2010 2020

Years
Media Bias in Ghana (1900-2012)

all impartial and in proportiori -
opposition impartial, governing more -
some impartial, one negative -
official, negative for others -

official only | T T T T T T T T T T T 1
1900 1910 1820 1930 1940 1950 1960 1970 1880 1SS0 2000 2010 2020

Years

Media Bias in Burkina Faso (1919-1932, 1947-2012)

all impartial and in proportion ===
opposition impartial, governing more -
some impartial, one negative -
official, negative for others -

official only - T T T T T T T T T

1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Years

Media Bias in Senegal (1945-2012)

all impartial and in proportion - ,”’m

opposition impartial, governing more -
some impartial, one negative -
official, negative for others -

official only -| T T T T T T T

1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Years

In Burkina Faso the picture is of relative stability as displayed in Figure 8A, punctuated by a
drop in 1967 following the republic’s first military coup. We witness a final increase in 1991,
corresponding with the Third Wave of Democratization. The values in Senegal exhibit low levels
of variation, with the only change in the values of the indicator being a positive jump in 1994.

Figure 8B displays how is extremely stable Nigeria is in terms of media bias. Generally, the
media landscape shows obvious biases and slants in terms of what issues they cover, which
angles they take their coverage from and what space they devote to these issues.*’ The media,
especially the privately- owned outlets, remained skeptical about the sincerity and ability of the
Nigerian government to deliver the dividends of democracy to the Nigerian people. The result
was that at every point when the government and Nigerian people had conflicting viewpoints

3 UNDP, n.d. Guide to the Nigerian Media. UNDP Nigeria.
web.undp.org/comtoolkit/reaching.../AGuidetotheNigerianMedia.pdf



on policy issues and programs, public media lined up government officials to project their views,
while independent media lined up opposition figures to offer theirs. And generally, while
private media sometimes also reach out to some government officials to balance their reports,
the publicly funded media often did not care about opposition views.

Fig. 8b: Cross Country variation in Media bias
1900-2012

Media Bias in Nigeria (1914-2012)

all impartial and in proportion -
opposition impartial, governing more - \
some impartial, one negative -
official, negative for others -
official only -7 T T

T T T T T T T T
1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Years

Media Bias in Togo (1916-2012)

all impartial and in proportion -
opposition impartial, governing more -
some impartial, one negative -
official, negative for others -

official only - T T T T T T T T T T

1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Years

Media Bias in Liberia (1900-2012)

all impartial and in proportion -
opposition impartial, governing more
some impartial, one negative -
official, negative for others -

official only - T T

T T T T T I I T T
1900 1910 1920 1830 1940 1950 1960 1970 1880 1880 2000 2010

Years

Media Bias in Guinea (1900-2012)

all impartial and in proportion -
opposition impartial, governing more -
some impartial, one negative -
official, negative for others -

official only -¢ i T

T T T T T T T T T
1900 1910 1820 1830 1940 1950 1%60 1970 1880 1880 2000 2010

Years

For Togo Figure 8B shows that media’s impartiality increased in 1961 but only modestly so,
then declined again and stayed stable until the 1990s. A steady improvement started in 1991
and while the country is clearly not a democracy, the media has been allowed to become more
and more impartial perhaps opening up space for more democratic-like accountability in this
country, albeit gradually and without other media rights following the same development.

In Liberia, Figure 8B shows how although the overall media index improves significantly from
1972 to 1980, we observe an increase in the media bias during this period (the line drops down
south). This may be attributed to the True Whig Party dominance, the fact that it was the only
political party, and the inclination of the press to report favorably on a reformist regime. Media
bias abated during the mid-1980’s leading up to the nation’s first multiparty elections in

32



roughly a century. The onset of the 1990 Civil War brought about increased media bias;
however, as the war escalated the media became less biased in its coverage. The media
exhibited increased bias throughout the Charles Taylor regime until the Gyude Bryant interim
government from 2004 to 2006. The media became very active during the lead up to the 2006
elections. There was a slight drop during the early years of the Johnson-Sirleaf regime however
the indicator is currently on an upward trend. The media is increasingly critical of the
government and opposition parties alike.

Last, in Guinea we see an improvement on this indicator, as displayed in Figure 8B, during the
1946-1957 period, followed by a decline. The indicator’s low levels remain stable until an
improvement in 1991. Television remains a state monopoly, but it only reaches Conakry and a
handful of other large towns.*®* Again, one can hope that this aspect of media freedom is
precipitating other more positive developments but given the country’s instability, it is unclear
if the media organizations can operate to any great extent at all. In short, the media may not be
biased but it just does not reach very many individuals in the country.

Corruption in the Media Sector

The final indicator we are taking a closer look at is corruption in the media. It is a critical
indicator since even if the media sector is free of harassment, intimidation, direct control and
“guidance” from the government, corruption may still be used as a means to control what is
being written and reported. The question that Country Experts were asked to code was:

“Do journalists, publishers, or broadcasters accept payments in exchange for altering news
coverage?”

The response categories they were provided with were:

0: The media are so closely directed by the government that any such payments would
be either unnecessary to ensure pro-government coverage or ineffective in
producing anti-government coverage.

1: Journalists, publishers, and broadcasters routinely alter news coverage in exchange
for payments.

2: Itis common, but not routine, for journalists, publishers, and broadcasters to alter
news coverage in exchange for payments.

3: Itis not normal for journalists, publishers, and broadcasters to alter news coverage in
exchange for payments, but it happens occasionally, without anyone being punished.

4: Journalists, publishers, and broadcasters rarely alter news coverage in exchange for
payments, and if it becomes known, someone is punished for it.

3 Infoasaid, 2011. Guinea Media and telecommunications landscape guide.
http://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/quinea_media_landscape guide updated 300811
.pdf

33



Figures 9A and 9B present the dynamics of media corruption in the region. This indicator shows
the least amount of within-case variation. Looking across both figures, only Benin in Figure 9A
shows a decrease in media corruption immediately following independence. This indicator
follows the same trend as Benin’s aggregated media index.

Fig. 9a: Cross Country variation in Media Corruption
1900-2012

Media corruption in Benin (1900-2012)

rare -
not normai -

commor -
routing -
SneccEsmy 1 f T f f T T T T T T T 1

1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010 2020

Years

Media Corruption in Ghana (1900-2012)

rare -
not normai -
common -
routing -
unecessary -

[ T T T T T T T T T T T 1
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010 2020

Years
Media Corruption in Burkina Faso (1919-1932, 1947-2012)

rare ™

not normai -
common -
routing -

unecessary - T T T T T T T T T
1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Years

Media Corruption in Senegal (1945-2012)

rare -
not normai - ﬂﬂﬂm\
common -
routing -
unecessary -y T T T T

T T T
1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Years

Ghana’s indicator level for instance has remained stable since the start of the sample. Ghana
exhibits no variation in media corruption. It is not clear how widespread corruption is amongst
journalists in Ghana. There is the general belief that looking at society in Ghana as a whole,
journalists are not too bad. Transportation allowances for media practitioners to travel to press
conferences, for example, are considered legitimate, although some media houses now have a
policy that does not allow their journalists to accept such support. On the occasion of
Christmas or bereavement in the family it is a tradition for donations to be given which are
culturally problematic to reject. Where such a gift is excessive (“a heavy envelope”) this
certainly does constitute corruption. Media corruption may take several forms: receiving
money to write stories in a certain way, accepting other favors, or being blackmailed to refrain

34



from publishing certain stories.>* These practices are not as prevalent as they once were,
although there are still journalists around who are “forced to mortgage their integrity by
poverty”.

Figure 9A also shows that for Burkina Faso, the only real change in the media corruption
coincides with the introduction of multiparty politics. In this instance we see an abrupt increase
in media corruption levels followed by leveling off at slightly higher levels a year or so later.
Corruption in the industry primarily takes the form of bribes to publish or refrain from
publishing certain stories. The low salaries of most journalists make them susceptible to these
practices. Many West African governments have also established media support funds, which
has the potential to induce corrupt practices or at the least contribute to self-censorship.

Fig. 9b: Cross Country variation in Media corruption
1900-2012

Media Corruption in Nigeria (1914-2012)

rare -
not normai -
commorni -
routing -
unecessary -y

T T T T T T T T T T
1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Years

Media Corruption in Togo (1916-2012)

rare -
not normai -
common -
routing -
unecessary y

A f

T T T T T T T T T T
1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Years

Media Corruption in Liberia (1900-2012)

LA

I I I I | I | T T I T
1900 1910 1820 1930 1940 1950 1960 1870 1980 1880 2000 2010

rare -

not normai -
common -
routine -
unecessary -f

Years

Media Corruption in Guinea (1900-2012)

rare -
not normai -
common -
routing -
unecessary -f

e

T 1 T 1 T T 1 T T T T
1900 1910 1820 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Years

** Africa Media Ba rometer, 2011. The first home grown analysis of the media landscape in Africa —
Ghana. Windhoek, Namibia: Friedrich-Ebert-Stiftung (FES)



Senegal and Nigeria exhibits slight decreases in the index right after independence followed by
stabilization until 2012. In Nigeria Figure 9B displays a similar drop in 1959 leading up to
independence.

In Togo, Figure 9 demonstrates two slight changes in the values of the series. The first one is an
abrupt improvement in 1961-1962 coinciding with the independence era. These improvements,
like the presidency of independence leader Sylvanus Olympio, were short-lived. Olympio was
assassinated in a bloody military coup in 1963. Eyadema’s ascension to power marks a
significant decline in press freedom. Low levels of press freedom and high levels of corruption
in the media remain relatively throughout his 38 year rule. Only after his death in 2005 does
corruption in the media subside coupled with other positive developments in the sector.
However, corruption remains more prevalent in the media sector than in other countries in the
region.

For Liberia Figure 9B shows significant fluctuations. Incidentally, it registered its lowest levels of
corruption in the media sector during the military regime of Doe. During the first four years the
constitution was suspended, the legislature disbanded and the military junta ruled by decree. It
is possible that the high levels of journalist harassment, media bias, and overall repression
precluded the regime from having to bribe journalists. In 1984 although a new constitution was
approved accompanied by the lifting of a ban on political parties, corruption levels remained
virtually stable until Doe was ousted from power in the 1989 Taylor led rebel insurgency. Media
corruption levels increased during the Civil War furthered by yet more corruption during the
Taylor administration. A less corrupt media sector emerged during the Byrant interim
government and continued to improve throughout Johnson-Sirleaf’s administration. Leading up
to the 2011 presidential elections there is a precipitous drop in the media corruption index,
only to rebound to previous levels following the elections.

Last, in Guinea Figure 9B portrays a short-lived improvement during the 1954-1957 period,
followed by modest improvements in 1985 and 2009. Corruption in the media sector has been
systemic, rivaled only by Togo in the region. The media landscape was extremely vibrant
leading up to independence in 1958, with low levels of corruption, media bias, and censorship.
The media encountered significant setback as Sékou Touré transformed the country into a one-
party state. It is only after Touré is overthrow in 1984 that wide-scale corruption in the sector
subsides. New media laws established in 2010 has decreased the overall incidence of
corruption in the sector.

7. Conclusions & Reflections

Varieties of Democracy (V-Dem) is particularly useful for helping researches locate specific
times of changes in components of democracy like the media, and track where changes
originate in terms of specific indicators.

Looking at it from a long-term perspective, the media sector in West Africa has seen significant
improvements across the region, and generally speaking for all countries in the region. The

36



levels of democratic freedoms in the media have gone up both looking at aggregated indices,
and when looking at all specific indicators.

Yet, it is also possible to identify areas in the media sector that are now lagging behind others,
and could be said in need of more detailed attention and discussion. This regards in particular
four specific indicators: 1) harassment of journalists, 2) lack of media being critical towards the
governments, 3) access to general media across the populations, and 4) gender imbalance
among journalists.

It is also possible to point towards countries where the media sector is faring less well than in
other nations: Guinée, Nigeria, and Togo. While the overall index for media freedom has
improved significantly in the last 10-20 years in these countries, they are still lagging behind the
rest of the region.

Finally, the analysis of four critical component-indicators of how free and democratic the
environment is for the media provides a level of detail and nuance that is instructive.
Government censorship, informal as well as formal, remains an issue even in relatively
democratic countries like Benin and Senegal. It constitutes a major issue is the less democratic
states like Togo and Guinea.

Harassment of journalists is an area in need of attention particularly in countries like Burkina
Faso despite the many gains in terms of other democratic rights there in the last 10 years; in
Nigeria where violence is a general issue; in Togo as well as in more democratic countries like
Benin and Senegal.

Media bias towards favoring the incumbent government is much less of an issue on most
countries across the region today compared to earlier periods. The most deviant case from this
positive trend is Nigeria where the media seems to become much less impartial in the last few
years.

Corruption in the media sector is a very significant issue in most countries. This may be the
single largest threat to democratic rights in the media sector in West Africa. It is difficult to
know to what extent corruption is distorting media towards or against incumbent governments,
or versus other actors but it seems very clear that distortion is there and a significant problem
across almost all countries.

References

Bosin, Yury V. 2007. “Measuring Democracy: Approaches and Challenges Associated with
Developing Democratic Indices”. William and Kathy Hybl Democracy Studies Fellowship Paper.
International Foundation for Electoral Systems (IFES). Available at:
http://www.ifes.org/Content/Publications/White-Papers/2007/Measuring-Democracy-
Approaches-and-Challenges-Associated-With-Developing-Democratic-Indices.aspx.

37



Casper, Gretchen and Claudiu Tufis. 2003. “Correlation Versus Interchangeability: The Limited
Robustness of Empirical Findings on Democracy Using Highly Correlated Data Sets”. Political
Analysis 11: 196-203.

Coppedge et al. 2011. “Conceptualizing and Measuring Democracy: A New Approach”.
Perspectives on Politics 9(2): 247-267.

Lindberg, Staffan I. 2006. Democracy and Elections in Africa. Baltimore: Johns Hopkins
University Press.

Lindberg, Staffan I. 2009a. “The Power of Elections Revisited”. Chapter 1 in Lindberg, Staffan I.
(ed.) Democratization by Elections: A New Mode of Transition?. Baltimore: Johns Hopkins
University Press, pp. 25-46.

Lindberg, Staffan I. 2009b. (with Young-Mei Zhou) “Co-Optation Despite Democratization in
Ghana.” Chapter 5 in Barkan, Joel (ed.) Legislative Power in Emerging African Democracies.
(Boulder: Lynne Rienner), p. 147-176.

Vanhanen, Tatu. 2000. “A New Dataset for Measuring Democracy”. Journal of Peace Research
37(2): 251-265.

Weghorst, Keith and Staffan I. Lindberg. 2011. “Effective Opposition Strategies: Collective
Goods or Clientelism?” Democratization 18(5): 1193-1214.

38



